نكات مهم در خريد كارت گرافيك

درگاه پرداخت اينستاگرام

نكات مهم در خريد كارت گرافيك

 

انواع متنوع كارت گرافيك در بازار موجود است اما از كجا بفهميم كدام كارت گرافيك بهتر است؟ كدام كارت گرافيك قوي تر است؟ و كدام براي ما مناسب؟ نه تنها انتخاب كارت گرافيك مناسب از بين برندهاي مختلف سخت است بلكه برندها هم نسخه‌هاي مختلفي از هر كارت گرافيك دارند. آشنايي با ويژگي‌هاي كارت گرافيك و مقايسه و مزايا و معايب انواع آنها باعث مي‌شود بتوانيد كارت گرافيك بهتري از بين تنوع موجود در بازار انتخاب كنيد و بخريد.

در انتخاب كارت گرافيك بايد بتوانيد اعداد خاصي را بخوانيد مثلا بدانيد VRAM يا هسته‌هاي بيشتر لازم داريد يا نه، كولينگ چقدر مهم است و برق مصرفي چقدر است. پاسخ به اين سوالات شما را به انتخاب كارت گرافيك قوي و مناسب راهنمايي مي‌كند.

اسلات‌هاي موجود روي كارت گرافيك بايد با مانيتورهاي شما سازگاري داشته باشد. از نظر ابعاد كارت گرافيك را در نظر بگيريد چون بايد قابليت و سازگاري نصب روي مادربورد را داشته باشد. بررسي كنيد كه مانيتورتان از Freesync يا G-Sync پشتيباني مي‌كند يا نه.

بررسي مشخصات فني كارت گرافيك

در خريد كارت گرافيك قيمت و كارايي مهمترين مواردي است كه بايد به آن توجه كنيد و براي مقايسه قدرت كارت گرافيك ها بايد به مشخصات فني كارت گرافيك ها دقت كنيد. مشخصات فني كارت گرافيك عبارتند از:

۱- Core و هسته در كارت گرافيك

هسته‌هاي پردازشي در CPU و GPU قلب سيستم ها هستند اما كارشان متفاوت است حتي تعدادشان هم فرق دارد. CPU ها هسته‌هاي قدرتمند دارند و GPU ها صدها و هزاران هسته دارند كه موازي كار مي‌كنند.

هر چه تعداد هسته‌ها بيشتر باشد بهتر است اما موارد ديگري هم مطرح است مثلا اينكه ممكن است كارت گرافيكي هسته كم‌تر اما سرعت كلاك بالاتر داشته باشد در نتيجه كارايي بهتري نسبت به كارتي با تعداد هسته بيشتر دارد. بنابراين مقايسه مشخصات فني كارت گرافيك هنگام خريد مهم است.

هسته‌هاي Cuda در كارت گرافيك‌هاي nvidia و هسته هاي پردازش جرياني در AMD بر اساس معماري كارت گرافيك، طراحي متفاوتي دارند. تعداد هسته‌هاي كودا در nvidia RTX 3080 برابر با ۸۷۰۴ و در nvidia RTX 3090 برابر با ۱۰۴۹۶ و در nvidia 2080 Ti برابر با ۴۳۰۰ است. هسته‌هاي كودا در ۲۰۸۰ Ti نصف RTX 3080 است اما به معني دو برابري كارايي نيست. اين دو از دو نسل مختلف كارت گرافيك انويديا هستند. در ادامه بيشتر توضيح مي‌دهم.

هسته‌هاي Turing در كارت گرافيك هاي سري ۲۰ ارايه شده‌اند و هسته‌هاي Ampere CUDA در كارت گرافيك هاي سري ۳۰. از نظر تئوري افزايش كارايي زيادي داريم اما چون اساسا هسته‌ها متفاوتند نمي‌توان اين دو نسل را با هم مقايسه نمود.

انويدياهاي Volta نسل اولِ هسته‌هاي تنسور را در كنار هسته‌هاي كودا دارند اما تورينگ ندارند. انويدياهاي سري RTX هسته‌هاي كودا و Tensor و RT دارند مثل RTX 2080. كارت گرافيك هاي انويديا با معماري Ampere مثل RTX 3090/3080 نسل سوم هسته‌هاي تنسور دارند كه سرعت هوش مصنوعي را نسبت به نسل قبلي اش ۲۰ برابر كرده است.

نتيجه اين بحث اين است كه تعداد هسته‌ها مهم نيست بلكه نسل كارت گرافيك مطرح است. بين سري RTX 20 و RTX 30، سري ۳۰ بهتر است پس اگر بودجه كافي داريد حتما جديدترين نسل ها را بخريد. معماري به عنوان نكته مهم در انتخاب كارت گرافيك است چرا كه معماري جديدتر با تعداد هسته كمتر در برابر نسل قبل با تعداد هسته بيشتر، برنده است.

۲- نوع و سرعت حافظه گرافيكي

بهترين برند هاي كارت گرافيك همه كارت گرافيك‌ها حافظه‌هايي با نام Video RAM يا VRAM دارند. انواع حافظه گرافيكي عبارتند از GDDR و HBM.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد