نكات مهم در خريد و انتخاب كارت گرافيك

 

حتي اگر كارت گرافيك هرچقدر هم جديد و گران قيمتي تهيه كنيم اما كاربري و نيازهاي خود را نشانسيم، نمي توانيم انتخاب درستي داشته باشيم. اما بر چه اساسي انتخاب كنيم؟

كاربري

كارت هاي گرافيك را مي توان بر اساس كاربري كه براي آن طراحي شده اند دسته بندي كرد. كاربري را مي توان اصليترين عامل در انتخاب يك كارت گرافيك دانست، چراكه بسياري از عوامل نخست از كاربري كه كارت براي آن طراحي شده است ناشي مي شود. در ادامه به معرفي كاربري هاي اصلي مي پردازيم.

خروجي گرفتن تصوير

بله درست خوانديد، صرفا براي خروجي گرفتن تصوير! زماني يكي از اصليترين هدف كارت هاي گرافيك خروجي گرفتن تصوير بود و اغلب محاسبات پردازشي را پردازنده مركزي (CPU) انجام مي داد. اما امروزه اين مسئله بكلي منتفي شده است و با ورود پردازنده گرافيكي تعبيه شده يا مجتمع كه بعضاً از آن به عنوان آنبورد ياد مي كنند، ديگر براي خروجي گرفتن تصوير و انجام امور پردازشي مربوط به آن، نيازي به كارت گرافيك مستقل نيست و مي توان از پردازنده گرافيكي تعبيه شده براي اين كار بهره گرفت.

براي نمونه اگر شما پردازنده هاي از نسل Skylake اينتل تهيه كرده ايد، تهيه كارت هاي گرافيك مجزا زير GeForce GT 1030 عملاً هدر دادن پول است، چراكه پردازنده گرافيكي اين پردازنده ها بسيار توانا تر از كارت هاي گرافيك ارزان قيمت نظير GT 730 و GT 71 هستند.

چند رسانه اي

اين كاربري را مي توان به نمايش محتواهاي ويدئويي با كيفيت تفسير كرد، براي نمونه تماشاي ويدئو ها و فيلم هاي Full HD يا سه بعدي. براي چنين كاربري باز هم پردازنده هاي گرافيكي مجتمع پاسخگو خواهند بود اما اگر كارايي بهتري مي خواهيد كارت هايي نظير GeForce GT 1030 كارايي بهتري ارائه مي كنند. البته كارت هاي ذكر شده را مي توان براي كارهاي ديگري نظير گيمينگ با وضوح پايين و يا اجراي بازي هاي قديمي به خدمت گرفت اما خريد آن ها توجيه زيادي ندارد و بهتر است كه هزينه آن صرف خريد يك CPU قدرتمند تر و داراي پردازنده گرافيكي مجتمع بهتري شود.

گيمينگ

اصليترين كاربرد كارت گرافيك هاي امروزي گيمينگ است. براي اين كاربري سازندگان پردازنده هاي گرافيكي محصولات خود را با سري هاي خاصي مشخص كرده اند. انويديا پردازنده هاي گرافيكي خود را با GTX و RTX و AMD آن را با RX مشخص كرده است. براي خريد كارت گرافيك توربو چيپ مدل typhoon gt740-2gb-ddr5 اقدام كنيد.

نرخ فريم دهي

براي اجراي روان بازي ها، كارت گرافيك مي بايست در هر ثانيه تعداد مناسبي فريم را رندر و به نمايش بگذارد. بر سر مقدار قبول آن اختلاف نظر هاي زيادي وجود دارد اما مي توان گفت كه زير 30 فريم بر ثانيه، روان و طبيعي نخواهد بود. هم زمان بسياري از گيمر ها 60 فريم را يك استاندارد مي دانند.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد